Sunday 6 September 2015

Mata Kail

Salam sejahtera..kat sini aku nak kongsi lah serba sedikit pengalaman aku dlm mencari mata kail,jenis jenis dan juga saiz..pengalaman ni aku dpt masa mancing kat kolam sri bayu tekala..salah satu kolam yg aku anggap mempunyai profile yg tinggi kat dalam malaysia ni dari segi kemudahan dan keselesaan..
 Ok tak payah cerita byk..ramai angler terlepas pandang bab mata kail ni..aku cerita jenis mata kail yg aku guna utk menawan sang abah abah patin..ada tiga jenama yg aku guna dgn saiz berbeza

1- Owner
2- Berkley
3- Daichii

Ketiga tiga jenama ni menjadi pilihan aku kerana bg aku bagus tahan dan juga tajam..dan saiz yg menjadi pilihan aku dan kegemaran aku adalah saiz 9 dan 10.ini kerana ikan patin mempunyai mulut yg besar dan penggunaan mata kail bersaiz kecil bg aku kurang sesuai..mata kail yg tajam juga memainkan peranan yg penting utk menawan ikan ni tak kira lah apa jenis ikan sekali pun dan ketajaman mata kail ni aku rasa ramai angler terlepas pandang.jd kena ingat selalu yg mata kail yg sentiasa tajam adalah sgt penting walaupun ianya hanya basic n sgt remeh..

Bagaimana utk mengetahui yg mata kail korang gunakan tu masih tajam lg atau sudah tumpul?senang je benda ni.ambik mata kail dan letakkan bahagian tajam ke atas kuku jari tgn korang jika melekat bermakna mata kail tu masih tajam jika tidak,boleh lah tukar mata kail baru.jgn pula letak kat bahagian isi jari korang plak yer..

Penggunaa mata kail yg betul utk ikan yg korang cari amatlah penting dlm membantu korang utk strike lantas menawan ikan ikan kegemaran korang..so apa lg pasti korang tak kecewa bila memancing dan aku harap serba sedikit dpt jugalah membantu korang nanti..pacakkkkk depan jauhhh

No comments:

Post a Comment