Monday 7 September 2015

casting dan panduan

Salam sejahtera..lama dah aku tinggalkan casting ni sbnrnya..tetiba pg td de sorg kawan bertanyakan tentang reel casting..bg aku reel ni yelah yg hi end dah tentulah bagus..tp bagus punx guna if tuning or teknik x betul kan..jom aku kongsi kit pasal casting ni.
Byk merungut dgn risiko meehoon pd bait casting korang..kat sini bg aku tuning n setting memainkan peranan penting bg mengurangkan terjdnya meehon ni.penggunaan ibu jari sgt penting utk mengawal spool ketika spool berputar dgn mengawal putaran spool dan stopkan putaran dgn ibu jari sebelum umpan atau gewang mencecah permukaan air..selalunya ini lah yg menyebabkan meehon goreng atau sarang burung layang layang..
Kenali bait casting korang dan part yg perlu kirang ambil perhatian utk tuning n setting.biasanya di seblah bahagian kiri letaknya brake spool supaya kelajuan dpt di kurangkan sedikit demi sedikit masa korang buat lontaran..pastikan korang selaraskan dgn betul.
Aku bg tau skit teknik yg aku belajar utk lontaran n selaraskan spool sblm buat lonyaran..
-pasang umpan yg korang nak pakai.
-letak rod tegak ke kanan sedikit tekan thumb bar
-tgk kejatuhan umpan pastikan selaras tidak laju dan tidak terlalu perlahan..
Pastikan pelarasan anda lakukan setiap kali menukar umpan anda.
Benda remeh selalu org lupa adalah arah angin..kalau korang cast melawan arus angin pun boleh menyebabkan terjadinya sarang burung ni yer so pastikan korang cast x melawan arah angin..
Maybe de byk lg cara utk cast ni but yg selalu aku praktikkan ni jelah..x byk mana pun ilmu aku dlm casting ni but harap dpt lah membantu serba sedikit...pacakkkkk....


No comments:

Post a Comment