Thursday 1 October 2015

kolam pancing rabos@batu arang@tanjung event kolam pancing besar

Salam sejahtera rakan angler semua..seperti yg korang nampak dlm gambar kat atas tu..ada org gelar kolam ni kolam rabos dan seperti tertera dlm gambar..kolam ni lokasi dia jalan lama batu arang..tak jauh dari kolam pancing 123 batu arang..

Jadi nak lah di jadikam cerita..pd sabtu lepas aku dgn jenal berpeluang mencuba di kolam ni..ni semua gara gara tgk gambar kawan jenal naik patin mekong abah dan pacu bersaiz abah punya hal lah ni...ok xpe jap lg cerita lanjut lg pasal ikan n sblm tu jom citer pasal kolam dulu n kawasan sekeliling..
Kawasan letak kereta yg bersih dan agak selesa serta tidak jauh dari kolam dan di situ julah terletaknya kaunter pendaftaran..
Bayaran mancing rm27 di kenakan utk 3 jam termasuk jackpot dan rm37 utk 5jam termasuk jackpot ikan terbesar..di samping itu juga ikan boleh di bawah 3kg boleh di bawa balik dan kesemua jenis ikan boleh di jual balik dgn harga rm2.50 sekilo kecuali rohu rm3 sekilo..
Jenis ikan..mcm mcm jenis ada dari pacu..patin..rohu..mekong..tongsan..aku di fahamkan rata rata ikan pacu dlm kolam ni bersaiz 5kg sehingga 15kg..patin dari 3kg ke atas.rohu dari 5kg ke atas..manakala mekong kesemuanya 10kg dan ke atas..
Aku pacak kat sini sambil tunggu ikan mkn umpan...cerita skit jenis joran dan reel yg aku gunakan serta teknik yg aku dan jenal guna kan..aku guna joran rod ford amazon 15/30lbs dgn reel penn battle 2 4000 manakala line aku gunakan exoga takalon cristal 30lbs..teknik bottom perambut v..manakala jenal menggunakan joran fenwick hmg 10/30lbs dan reel penn conflict 4000 serta line 916 35lbs teknik plak sama mcm aku..
Utk size kolam pulak tidak lah berapa besar dan jenis umpan..semua jenis umpan di benarkan termasuk organ binatang..so bila aku ngan jenal duduk kolam ni terfikir juga kenapa di benarkan semua jenis umpan..maka aku ternampak lah di mana ada saluran air keluar dan masuk jd air di kolam ni sentiasa bertukar..tp rata rata pemancing di sini menggunakan umpan roti dan juga cekodok dgn perisa masing masing..malah sos utk roti juga ada di jual di sini dgn harga rm20 utk 500ml dan rm10 utk 250ml..manakala kalau nak rasa tarikan pacu abah..kat kawasan memancing ada pokok kelapa sawit dan petik je buah utk di jadikan umpan..
Kolam yg bersih dan selesa..di belakang kolam ni pulak terletaknya kolam or lombong yg sgt luas dgn permandangan ladang ternakan ayam..utk memancing di situ hanya rm5 shj di kenakan tp sgt susah utk menawan ikan..kolam kecil ni pun mencabar juga jika umpan x kena gaya..

Jadi secara keseluruhannya memancing di sini selesa dan memuaskan..kalau korang mancing lebih masa sekali pun jgn risau taknak byr pun tak mengapa tapi dpt ikan xde lah masuk ranking jackpot or dah tentu x boleh bw balik dan di jual balik..layan best jelah..sediakan beberapa jenis umpan utk ke kolam ni yer tu je nasihat aku..so apa lagi bila free turun lah bw senjata masing masing..pacakkkkkkk...

No comments:

Post a Comment